Saturday, January 11, 2014

Kuntuman itu sudah layu..

Lemah, lelah, hilang kekuatan, hilang semangat.. Bila satu persatu yang hadir hanya singgah sebentar sebelum berlalu pergi.. Sabar, Redha, Tabah, Yakin.. itulah kuncinya.. Kadang-kadang ape yang diimpikan tidak menjengah pada diri.. Yang ingin dijauhkan, datang tanpa diminta..
Apa yang dilalui, tidak semestinya lancar segalanya.. penuh onak,cabaran dan perlu ditempuh walau letih dan perit.. Bebanan di bahu,dipikul dan akan terus memikul..

Jalannya?? Ada..

Penyelesaiannya?? Ada..

Kenapa masih tidak dapat diselesaikan?? Tidak semua akan berlalu dengan cepat.. mungkin masanya belum tiba lagi..

Tangisan itu?? Melepaskan dan meminta.. Kekadang,terasa sudah tidak mampu menjengah pipi..


Macam mana tu?? Melepaskan.. Sedikit sebanyak,dapat mengurangkan bebanan yang ada.. Selalu meminta pada YANG SATU,dipermudahkan segala kesusahan..

Bila di bawah, baru tahu siapa kawan dan siapa lawan.. Mudahnya ‘janji’ bila kuntuman senyuman hadir. Mudah juga lupa bila kuntuman itu layu.. Kesetiaan.. tercabar di situ.. Allahu Rabbi, hanya Engkau yang tahu.. Perlukah sindiran begitu?? Yang diminta,bukan untuk simpati atau kesian.. Tidak sama sekali.. Hadirnya, bukan untuk diperlakukan sebegini.. Ya, mungkin masih tidak nampak, masih tidak sedar..

  Kebenarannya.. hanya ada dikala kuntuman itu mekar sahaja.. Tidak di saat kelayuan.. hanya ada bila dipaksa, tidak secara rela.. Air siraman dan baja diberi.. Terasa layu begitu sahaja.. Tidak digunakan sepenuhnya.. Tidak juga untuk cuba  berkembang mekar.. 

1 comment: