Tuesday, June 15, 2010

Seindah Hiasan..


MUSLIMAT ~ adanya ayat kiasan mengenai emas..

emas yang di dedahkan akan menarik mata utk melihat, jari utk menyentuh, dan akhirnya menyebabkan emas tu dicuri atau hilang begitu saje..

tetapi....

jika emas itu dibungkus elok, kemudian di simpan..di sembunyikan..maka insya Allah, ia akan terhindar dari segala kejadian tidak elok padanya...ia akan menghalang mata utk melihat, dan akhirnya semua tak tahu emas tu di mana atau ada ke emas di situ..

maka, begitu juga hal ini dgn nilai aurat perempuan..

apabila didedahkan..astaghfirullah..maka, ia akan menarik minat mata utk memandang aurat yang didedahkan, akan menarik nafsu dan diri utk memandangnya, menyentuhnya..mengusiknya..maka dari situlah terbitnya kes pencabulan, rogol dan sebagainya..nauzubillah....

kalau aurat itu di simpan..di sembunyikan..

insya Allah, ia selamat di Alam Dunia, dan Alam Akhirat..

Firman Allah S.W.T yang bermaksud :
"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani" (Surah Al-Ahzab: ayat 59)

Firman Allah S.W.T yang bermaksud :
“Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan dan pakaian yang berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya.” (surah al-A’raaf: ayat 26)

sesungguhnya menutup aurat itu adalah Fardhu ain bg setiap muslim...dan Fardhu Ain ini merujuk kepada amal yang dituntut kepada setiap muslim utk dilaksanakannya...mempertahankan Fardhu Ain utk terus dilaksanakan adalah suatu jihad! Allahuakbar!

sesungguhnya setiap perintah Allah S.W.T dan larangan-Nya itu tersembunyi begitu banyak hikmah..dan Allah S.W.T Tuhan Yang Maha Mengetahuinya..subhanallah...

sesungguhnya apabila seseorang hawa itu menutup aurat, maka dia telah menyelamatkan dirinya dan orang lain dari fitnah...insya Allah..

maka, peliharalah auratmu wahai puteri ku...wallahua'lam..



~PELIHARALAH MARUAH KITA~

No comments:

Post a Comment